Is de bijbel niet verouderd en nog wel van deze tijd?

Allereerst wat informatie over de bijbel.

Het Nederlandse woord „bijbel” komt via het Latijn van het Griekse woord biʹbli·a, dat „kleine boeken” of „boekjes” betekent. En dat klopt ook want de bijbel bestaat uit 66 boeken en is door zo’n 40 verschillende schrijvers (secretarissen) geschreven. Is het dan een gewoon boek van mensen? Nee. Het volgende voorbeeld zal dit duidelijk maken:

Een zakenman citeert een brief aan zijn secretaresse. Zij stelt de brief op en verstuurd deze. Is het de brief van de secretaresse of van de zakenman?
Zo heeft God verschillende mensen gebruikt om Zijn gedachten weer te geven. De eerste vijf boeken zijn ongeveer 3500 jaar geleden geschreven door Mozes en het laatste werd ruim 1900 jaar geleden geschreven door Johannes. Ondanks het feit dat de verschillende bijbelschrijvers elkaar niet gekend hebben of hun leven geen overlap heeft gehad, kan de bijbel toch gezien worden als één geheel. Er zitten geen tegenstrijdigheden in en is volledig nauwkeurig. De veertig schrijvers spreken elkaar nooit tegen.

Van een boek van God mogen we verwachten dat het een uniek boek is en dat is het ook. Er zijn miljarden van verspreid en ruim 1800 talen over de gehele wereld. Alhoewel tegenstanders getracht hebben om de bijbel te vernietigen, heeft God dit nooit toegelaten. Het is wel oud maar klopt toch met wat de wetenschap heeft ontdekt. Er staan honderden profetieën in die tot detail zijn uitgekomen. Het laat ons zien wat we kunnen verwachten in onze tijd en wat er nog gaat gebeuren. We hebben dus het volledige vertrouwen dat ook deze voorspellingen tot in detail zullen uitkomen!  We leven in een interessante tijd, waarin iedereen een keus zal moeten maken. Voor of tegen. Een andere keus is er niet.

De rode draad door de gehele bijbel:
Dat is Gods Koninkrijk. Vanaf het eerste boek Genesis tot het laatste boek Openbaring komt dit thema naar voeren. Waarom is dit het allerbelangrijkste thema van de bijbel? Vanaf het begin wilden mensen niet naar God luisteren en maakten er daarna een compleet zooitje van, zoals we nu ervaren. Echter was Gods voornemen niet veranderd, namelijk paradijselijke toestanden op aarde. Geen verdriet, geen oorlogen, geen ziektes, geen dood. Vrede en veiligheid.

De bijbel laat duidelijk zien dat dit voornemen heel binnenkort verwezenlijkt gaat worden door een wereldregering die vanuit de hemel over de aarde zal gaan regeren, met Gods Zoon Jezus Christus als onze koning. Het bijbelboek Daniël hoofdstuk 2 vers 44 zegt hierover: “…God zal een koninkrijk oprichten, dat nooit vernietigd zal worden. Het zal aan alle andere koninkrijken een einde maken en als enige zal het eeuwig blijven bestaan”. Dit zal de definitieve oplossing zijn voor de gehele wereld. 

Zware kost:
Veel mensen die de bijbel lezen vinden dit boek moeilijk te begrijpen. Moet dit ons tegenhouden? Stel je het volgende eens voor: ‘Als je een belangrijk wettelijk document voorgeschoteld krijg waarin werd uiteengezet wat je moet doen om een waardevolle erfenis te ontvangen, zou je dan niet de moeite nemen om dit document zorgvuldig te bestuderen? Zou je niet de hulp inroepen van iemand die ervaring en kunde heeft op dit terrein?

Is de bijbel nog van deze tijd?
Het bovenstaande laat al duidelijk zien dat de bijbel juist voor onze tijd is geschreven. Het waarschuwt en informeert over hetgeen er nu in de wereld allemaal gebeurt en heel binnenkort nog gaat gebeuren. Het geeft adviezen en praktische raad over onder andere;
– de gezinsband. Voor vaders, moeders, kinderen en andere familiebanden.
– financiële situaties
– gezondheidsaspecten, zowel geestelijk als lichamelijk
– het geeft informatie over politieke neutraliteit
– het geeft hoop
– het ontmaskerd bijgeloof en niet Bijbelse leerstellingen
– het geeft morele en geestelijke raad
– het geeft praktische raad bij zaken doen
– het verteld wat de oorzaak is van alle ellende in deze wereld
– het informeert over de definitieve oplossing

Het is dus een actueel boek met ongeëvenaarde wijsheid en het bied oplossingen op allerlei gebied en geeft hoop voor de toekomst. De moeite dus waard om eens te onderzoeken en daar desnoods hulp bij te vragen. Daarbij wil ik je graag ten dienste staan. 

Misschien wil je de antwoorden op de volgende onderwerpen ontdekken:
   – Is het advies uit de bijbel nog van deze tijd?
   – Wat de bijbel leert is een tijdloze wijsheid
   – Is de bijbel ouderwets of zijn tijd ver vooruit?
   – De bijbel is een hulp om problemen te voorkomen
   – De bijbel is een hulp om problemen op te lossen
   – De bijbel is een hulp om met problemen om te gaan
   – Wat verteld de bijbel jou over de nabije toekomst?

Wil je meer weten over de onderwerpen, dan raad ik je aan om via deze link eens het volgende artikel eens te lezen. Zijn er nog vragen laat gerust een bericht achter of gebruikt het contact formulier op deze website.



Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *