Zuivelindustrie financierd onderzoek naar…
Op 25 november 2010 las ik een artikel in de krant Gelderlander, dat mij enorm verbaasde. Het einde van het artikel maakte voor voor mij veel duidelijk. Allereerst het betreffende artikel:
>>>Melk verlaagt de kans op hart- en vaatziekte.<<<
Wageningen – Drie glazen melk per dag verlagen de kans op hart- en vaatziekten met 18 procent. Dat stelt dr. Sabita Soedamah-Muthu, universitair docent bij de afdeling Humane voeding van Wageningen University. Ze komt tot haar bevindingen na uitgebreid literatuuronderzoek.
Soedamah bestudeerde anderhalf jaar lang ruim 5000 artikelen naar de relatie tussen cardiovasculaire ziekten en melkinname. De Universiteit van Harvard leverde een deel van de zuiveldata aan van Amerikaanse studies.
“Het positieve effect van melk konden we tot en met drie glazen per dag aantonen, dan is het risico op hart- en vaatziekten 18 procent lager”.
Meer melk drinken heeft volgens Soedamah dan ook zeker zin, maar het effect moet ook niet overdreven worden. Ze vond geen relatie tussen de melkinname en sterfte. “Je leeft er niet langer door”, relativeert ze. Het onderzoek werd gefinancierd door de zuivelindustrie. - Einde artikel.
Wie zich serieus verdiept heeft wat voor gevolgen zuivel heeft voor onze gezondheid, weet dat het bovenstaande artikel niet overeenkomt met de feiten. Merkwaardig is het feit dat er geen onafhankelijk onderzoek is gedaan, maar dat er een optelsom is gemaakt van andere artikelen. Waar vinden deze artikelen hun oorsprong? Zou het mogelijk kunnen zijn dat de artikelen geschreven zijn in opdracht van een multinational die we zuivelindustrie noemen?
Zou het mogelijk kunnen zijn dat de zuivelindustrie deze artikelen zelf heeft voorgelegd om te laten onderzoeken?
Vergeet niet dat de zuivelindustrie de financier was van dit ‘onderzoek’ en daarmee ook de opdrachtgever.
De opdrachtgever bepaalt uiteindelijk wat de strekking moet zijn van een dergelijk onderzoek. De opdrachtgever kan zelfs bepalen wat er uit bevindingen moet verdwijnen. Wie betaald, die bepaald!
J.J. Segall heeft in Proc. Nutr. Soc. 1980; 39 77A een studie beschreven naar het verband tussen melk en hartziekten. In meer dan 21 landen werd geconstateerd dat er een toename was van dodelijke hartziekten bij een toenemende melkproductie.
Volgens een ander onderzoek van K.A. Oster in Clin. Res. 1976, 24: 521A, zou dat te maken kunnen hebben met het enzym xanthine oxidase, dat te vinden is in gehomogeniseerde melk en dat erom bekend staat fosfolipen in de celwand te beschadigen. Men vond in de kalkplaques in de aderen niet-menselijk xanthine oxidase.
Inmiddels weten we dat melk de oorzaak kan zijn van onder andere allergieën, eczeem en botontkalking, om er maar enkele te noemen. Ook is in de loop van de tijd het fabeltje ontzenuwd, dat we zuivel nodig zouden hebben vanwege de kalkopname. Inmiddels weten we dat we niet in staat zijn om deze kalk in ons lichaam op te nemen. Bovendien heeft zuivel een verzurend effect op ons lichaam. Velen die gestopt zijn met het gebruik van zuivel (en dat worden er steeds meer), zijn genezen van velen kwalen, waarvan de oorzaak voorheen onduidelijk was.
Laat je niet misleiden door zogenaamde onderzoeken, die in opdracht van, en gefinancierd wordt door een belanghebbende multinational, maar gebruik je eigen gezonde verstand.
Binnenkort zal ik nog meer artikelen schrijven om meer duidelijkheid te geven, waarom zuivel schadelijk is voor onze gezondheid.
Toegewijd aan jouw gezondheid!
Michel Faassen
Geplaatst in Gezondheid